Naucz się na moich błędach! Czego nauczyłem się budując aplikacje oparte o usługi PaaS w Azure. Vol. 6 – Azure Media Services cz. 2

Długo kazałem Ci czekać na drugi wpis na temat Azure Media Services. Dziś opowiem o kolejnych 5 aspektach, które pozwolą Ci zbudować gotowe rozwiązanie biznesowe. O ile pierwszy wpis mówił bardziej o samej technologii i planowaniu to ten da Ci mały przedsmak, jak poskładać to wszystko w całość.

Zanim zaczniemy, musisz wiedzieć, że Azure Media Service nie jest gotowym rozwiązaniem, którą możesz w swej natywnej postaci pokazać „biznesowi”. Jest to platforma, na której możesz zbudować gotowe rozwiązanie, np. takie jak Office 365 Video.

  • Jeśli potrzebujesz platformy do konwertowania video, strumieniowania w trybie VOD lub Live, AMS jest dla Ciebie.
  • Chcesz zbudować gotowe rozwiązanie? Czytaj dalej ten post i kolejny, gdzie pokażę przykłady kodu.
  • Nie masz czasu na czytanie, budowanie i wolisz potęgę rozwiązań SaaS bazujących na Azure? Na końcu tego posta zobaczysz listę gotowych, partnerskich rozwiązań oferujących cały szereg usług.

1. Azure Media Player to gotowy… player :), który możesz bardzo precyzyjnie dostosować do swoich potrzeb.

Po pierwsze, dzięki konfiguracji możesz wybrać jakie opcje będą dostępne (np. wybór jakości filmu, widocznosć podpisów, ect), możesz też dostosować wygląd playera, wykorzystują CSS. Wszystko, co musisz wiedzieć o playerze, znajdziesz tutaj.  Zaczynając od możliwości wygenerowania kodu do osadzenia na stronie, przez różne przykłady aż po szczegółową dokumentację. Często używam tej strony, by sprawdzić czy mój player poprawnie odtworzy przygotowany materiał.

Z czym warto się zapoznać:

  1. Lista wspieranych technologii (OS, Przeglądarka, Wersja HTML), w których działa player
  2. Konfiguracja funkcji, dostępnych w ramach playera
  3. Lista przykładów konfiguracji osadzenia 

W swoim projekcie zmieniliśmy naprawdę wiele rzeczy łącznie z kolorami, kształtami niektórych przycisków czy zachowaniem playera.

2. Przygotowanie wielu materiałów video może wymagać nieco pracy.

Na portalu Azure, w ramach usługi Media Services, możesz oczywiście załadować plik video, wybrać docelową jakość materiału, nazwę filmu i rozpocząć kompresję. Dla kilku filmów to w zupełności wystarczy ale co jeśli jest ich kilkadziesiąt albo kilka tysięcy? W ten sposób to nie zadziała, co więcej, nie skorzystasz wtedy z potęgi wielu jednostek enkodujących materiał dla Ciebie.

Co możesz zrobić? Potencjalnych rozwiązań jest wiele, poniżej 3, z których korzystałem:

  1. Azure Media Explorer – to nadal nie jest narzędzie dla biznesu ale ten problem nieco ułatwi, dzięki graficznemu interfejsowi i możliwości operacji „batchowych”
  2. Własny kod, który z ustalonego miejsca załaduje materiał wejściowy, rozpocznie proces enkodowania a na koniec opublikuje przygotowany materiał do strumieniowania. Przykład jak napisać coś takiego znajdziesz tu.  Przykład dobry na początek, dla tysięcy plików wymaga znacznych zmian i to Ci pokażę w kolejnym wpisie. Nie czekaj na mnie, przeanalizuj przykład dziś i naucz się podstawowych koncepcji usługi. Ja swoje rozwiązanie napisałem w postaci aplikacji konsolowej, która działa w ramach VM w Azure. Maszynę uruchamiamy tylko na czas konwersji. Maszyna może być dowolnie mała, gdyż szybkość konwersji zależy tylko od ilości jednostek AMS a nie maszyny.
  3. Możesz też całe rozwiązanie oprzeć o Azure Functions, i dziś zdecydowanie polecałbym i wybrałbym to podejście. Dużo łatwiej utrzymać takie rozwiązanie niż poprzednie, łatwiej też podzielić kod na mniejsze, niezależne części.

3. Przygotowanie aplikacji dla Twojego „biznesu”.

Nawet jeśli udało Ci się napisać kod, który przygotuje materiał video, to raczej nie każesz przecież swojemu „biznesowi” obsługiwać go z linii poleceń? Przydałaby się aplikacja, gdzie użytkownik może wybrać, który materiał przygotować, od kiedy materiał powinien być dostępny, w jakim formacie, ect. Możesz zacząc pisanie od tej przykładowej strony MVC. Ułatwi Ci start i wystarczy by szybko zrobić pierwsze MVP

4. Telemetria, czyli coś, za co pokocha Cię Twój dział marketingu. 

Zbieranie informacji, kto obejrzał film, na jakim urządzeniu, kiedy ściszył głos, przewinął, zatrzymał, ect. Bez tych informacji, żadna kampania marketingowa dziś nie może mieć miejsca. Szczególnie, jeśli jest regularnie prowadzona i chcesz stale poprawić jej efektywność.

Zanim wykorzystasz ten przykład i zaczniesz implementować rozwiązanie, ustal z swoim biznesem jakie zachowania użytkownika warto monitorować i korelować. Możesz wyniki prezentować w PowerBI albo w Google Analytics, możesz też pisać własny zapytania bo pośrednio wszystko trafia do Application Insight. Mega pomocne!

5. Nie masz czasu na bawienie się w technologie, chcesz mieć gotową usługę i wystartować jutro? Proszę bardzo, wybierz partnera. 

Firm, które bazują na platformie Azure Media Services i dostarczają gotowe rozwiązania biznesowe jest wiele. Różnią się rynkiem, przeznaczeniem swoich usług, ceną i kompetencjami. Nie jest moim cele opisywanie ich tutaj, z większością z nich miałem przynajmniej szansę porozmawiać, zobaczyć co oferują i poznać ceny. Jeśli potrzebujesz pomocy przy wyborze, napisz do mnie.

Bardzo się cieszę, że wśród nich są aż dwie polskie firmy. VINTOM i plastream to naprawdę bardzo ciekawi i efektywni partnerzy, dostrczający rozwiązania światowej klasy.

Inni partnerzy:

Jeśli wykorzystasz usługę AMS w swoim projekcie, daj proszę znać. Powodzenia!

Ten wpis został opublikowany w kategorii LessonsLearned i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.